Τα προβιοτικά και τα οφέλη τους στο πεπτικό σύστημα

probioticsΤον τελευταίο καιρό γίνεται έντονη συζήτηση στα μέσα ενημέρωσης αλλά και στο internet και τα διάφορα blogs για τα προβιοτικά και το πόσο καλό κάνουν στην υγεία μας. Τα προβιοτικά δεν είναι σίγουρα κάτι καινούργιο, αλλά μετά από έρευνες αλλά και την ανάλογη προβολή από τους γιατρούς και τα μέσα ενημέρωσης, έχουν γίνει μέρος του καθημερινού μας διαλόγου.

Παρόλα αυτά, πολλοί αν και ακούν συχνά τον όρο, δεν ξέρουν τι ακριβώς είναι αυτά τα περιβόητα προβιοτικά, που βρίσκονται και το κυριότερο, πως βοηθούν την υγεία μας. Σε αυτό άρθρο λοιπόν θα μάθουμε όλα όσα πρέπει να ξέρουμε, τα βασικά τουλάχιστον, για τα προβιοτικά. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν!

Τι είναι τα προβιοτικά;

Με απλά λόγια, τα προβιοτικά είναι βακτήρια τα οποία ζουν μέσα μας και οι ζωτικές τους λειτουργίες παράγουν θετικά αποτελέσματα για τον εαυτό μας. Είναι λοιπόν στην ουσία ωφέλιμα βακτήρια τα οποία μετατρέπουν τα σάκχαρα και τους υδατάνθρακες γενικότερα σε γαλακτικό οξύ.

Πού βρίσκονται;

Τα βακτήρια αυτά βρίσκονται στο έντερο μας.

Τι ακριβώς κάνουν τα προβιοτικά;

Τα βακτήρια αυτά στην ουσία συντελούν στην σωστή λειτουργία του εντέρου και κατά συνέπεια του πεπτικού μας συστήματος γενικότερα ενώ βοηθούν και στη σωστή ανάπτυξη και λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος.

Τα παραπάνω τα καταφέρνουν με το να κρατούν σε ισορροπία την πανίδα του εντέρου μας, έτσι ώστε τα επιβλαβή βακτήρια να «αναχαιτίζονται» και να είναι πάντα λιγότερα από τα επωφελή. Η διαταραχή αυτής της ισορροπίας η οποία θα προκληθεί από απότομη μεταβολή του αριθμού των προβιοτικών, θα δημιουργήσει προβλήματα στο έντερο. Θα μιλήσουμε αναλυτικότερα για τα οφέλη τους παρακάτω.

Πως επηρεάζεται ο αριθμός των προβιοτικών στο έντερο;

Υprobiotikaπάρχουν πολλοί παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν τον αριθμό τους και χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: σε αυτούς που αφορούν τον τρόπο ζωής μας και στους διατροφικούς. Όσον αφορά τον τρόπο ζωής, το άγχος, το αλκοόλ, το κάπνισμα, τα αντιβιοτικά και η ανεπαρκής ποσότητα φυτικών ινών στη διατροφή μας μπορεί να διαταράξει σημαντικά των αριθμό των προβιοτικών.

Όσον αφορά τη διατροφή, οι δίαιτες που είναι πλούσιες σε λιπαρά και φτωχές σε φυτικές ίνες, φρούτα και λαχανικά οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε μείωση του πληθυσμού των ωφέλιμων βακτηρίων του οργανισμού μας.

Πού θα βρω προβιοτικά;

Τα προβιοτικά περιέχονται κυρίως στο γάλα και στα γαλακτοκομικά προϊόντα. Επειδή κατά τη διαδικασία της παστερίωσης κάποια από τα ωφέλιμα βακτήρια πεθαίνουν, κάποιες φορές προστίθενται εκ των υστέρων προβιοτικά στα γαλακτοκομικά για να έχουν τον κανονικό αριθμό.

Πέρα όμως από τις τροφές, μπορείτε να τα βρείτε και στα φαρμακεία. Συγκεκριμένα, υπάρχουν προβιοτικά συμπληρώματατα οποία και περιέχουν έναν ικανό αριθμό από τα εν λόγω βακτήρια προκειμένου να επαναφέρουν την ισορροπία στο έντερο μας όσο το δυνατόν πιο γρήγορα.

Τα οφέλη των προβιοτικών στην υγεία μας

Καταπολεμούν τι διάρροια: Το πιο γνωστό όφελος των προβιοτικών είναι ότι βοηθούν στη σωστή λειτουργία του εντέρου, οπότε και περιορίζουν σημαντικά τις διάρροιες, ειδικά στα μικρά παιδιά.

Βοηθούν όσους έχουν πρόβλημα με τη λακτόζη: Όλο και περισσότεροι πλέον παρουσιάζουν δυσανεξία στη λακτόζη που σημαίνει ότι αντιμετωπίζουν έντονα προβλήματα δυσπεψίας ή και αερίων όταν καταναλώνουν γαλακτοκομικά. Τα προβιοτικά μετατρέπουν τη λακτόζη σε λακτικό οξύ, οπότε μπορούν να περιορίσουν σημαντικά τα προβλήματα που προξενεί η λακτόζη σε όσους έχουν δυσανεξία σε αυτή.

Ανακουφίζουν από την κολίτιδα: Η κολίτιδα είναι ένα πολύ δυσάρεστο πρόβλημα και γενικά όσοι πάσχουν από αυτό υποφέρουν. Ο σωστός αριθμός προβιοτικών στο έντερο μας μπορεί να περιορίσει σημαντικά τα συμπτώματα της κολίτιδας και να προσφέρει ανακούφιση σε όσους υποφέρουν από αυτήν.

Βοηθούν με την αντιμετώπιση άγχος και τον περιορισμό της κατάθλιψης σύμφωνα με κάποιες έρευνες.

Περιορίζουν τις φλεγμονές και τις αλλεργίες που σχετίζονται με το γάλα: Τα προβιοτικά ρυθμίζουν τη δράση των κυτοκίνων, οπότε μπορούν να περιορίσουν την εμφάνιση εκζέματος και αλλεργιών στα γαλακτοκομικά προϊόντα ιδιαίτερα στα μικρότερα παιδιά.